WYKOŃCZENIA WNĘTRZ POD KLUCZ, REMONTY MIESZKAŃ
KOMPLEKSOWE USŁUGI REMONTOWE POZNAŃ
Abartremonty na Facebook Kontakt
Jesteś na:

Nazewnictwo kolorów.

Nazwa zwyczajowa koloru, czy numer na wzorniku NCS?

Wybierając kolor często mamy już jakąś koncepcję, wizję, jak chcemy pomalować wnętrze mieszkania.

Możemy oprzeć się na ogólnie przyjętym nazewnictwie, mając na względzie modę na jakiś konkretny kolor,

bądź próbować powielić kolor widziany na jakimś folderze, reklamie lub u znajomego, który przykuł naszą uwagę. Używamy wówczas nazwy koloru, niekiedy o swojsko brzmiącej nazwie, jak beżowy, pomarańczowy a innym razem inspirują nas nie kolory, a same nazwy dość egzotycznie i tajemniczo brzmiące jak: indygo, róż indyjski czy róż wenecki. To, że lubimy jednak nazywać kolory, wykorzystują, pewnie z pożytkiem dla odbiorcy usługi remontowej (w sferze pobudzenia wyobraźni), firmy produkujące gotowe, pokolorowane farby, prześcigające się w wyszukanym i wybujałym nazewnictwie stymulującym zmysł wyobraźni, często opierając się na charakterologii danego koloru, choć nie zawsze. Formą wyboru koloru jest korzystanie z wzornika kolorów, np. NCS albo bazowanie na gotowych kolorach oferowanych w markecie remontowym, posługiwanie się nazwami jest rzeczą całkowicie umowną, wynikającą z faktu, że każdy z nas inaczej postrzega różne barwy. Jest zbyt wiele kolorów, odcieni i pochodnych aby dla wszystkich znaleźć nazwę, druga sprawa to fakt, że każdy z nas może inaczej nazwać ten sam kolor, ponieważ nie mamy możliwości percepcyjnych umożliwiających nam dokładnie scharakteryzować każdy odcień jakiejś barwy. Możemy się zatem posługiwać nazewnictwem kolorów wyłącznie subiektywnie i umownie, chociaż może to stanowić bazę do wyboru właściwej barwy, gdy będziemy posługiwać się już wzornikiem kolorów NCS zawierającym około 2000 odcieni.

 

Jak więc nazywamy kolory?

 

alabastrowy – umownie jest to jedna z najczystszych bieli

amarantowy – pochodna szkarłatnego, mieszanina czerwieni wpadającej w róż z nutą fioletu

beżowy – kolor kawy mocno rozbielonej mlekiem

biskupi – jest kolorem różowofioletowym

bordowy – bardzo ciemny czerwony

brązowy – czysty brąz

brunatny – ciemny brąz złamany szarością

brzoskwiniowy – zbliżony do pomarańczowego, zabarwiony kremem

buraczkowy – ciemna czerwień z podbarwieniem fioletem

burgund – głęboka czerwień odrobinę jaśniejsza od bordowego

bursztynowy – nazwa pochodzi od koloru minerału

ceglasty – kompozycja pomarańczowego i czerwonego

chabrowy – mieszanka niebieskiego i fioletu

cielisty – to kolor brzoskwiniowo-perłowy z dodatkiem odrobiny różu

cynamonowy – jasny brąz złamany kolorem żółtym

czerwony – czysta czerwień

czekoladowy – czysty odcień ciemnego brązu

écru – bardzo delikatna żółć i szarość w jednym

fioletowy – czysty fiolet

fiołkowy – to rozjaśniony fioletowy

fuksja – to barwa, będąca połączeniem niebieskiego oraz czerwonego w identycznych proporcjach, stanowi jaśniejszą odmianę purpury

gołębi – połączenie szarości z nutą jasnego niebieskiego

granatowy – to ciemny niebieski

grafitowy – jest szaroczarnym kolorem

groszkowy – jest kolorem zgaszonym, jasnym zielonym

hebanowy – intensywnie brązowy, prawie czarny kolor – barwa drewna

indygo (indygowy) – znajduje się pomiędzy niebieskim a fioletowym

jaśminowy – rozbielony jasno zielony

kakaowy – połączenie brązu i beżu

kanarkowy – jest intensywnym żółtym kolorem

karmazynowy – jest kolorem ciemnym czerwonym delikatnie złamany fioletem

karminowy – to połączenie czerwieni z bardzo ciemnym różem

kasztanowy – to ciemny błyszczący brąz z dodatkiem głębokiej czerwieni

khaki – kolor płowy, wyblakły żółtobrązowy, inaczej kolor ziemi

koralowy – połączenie pomarańczowego, różowego i delikatnej czerwieni

kość słoniowa – jest kolorem żółto-biało-kremowym

kremowy – pochodna jasnego beżu, bardzo jasnego żółtego, odrobinę wpadający w szary

lawendowy – jest łagodnym lekko szarym fioletem

lazurowy – jest to rozjaśniony niebieski

liliowy – melanż różu z fioletem

łososiowy – kompozycja pomarańczowego i różowego

mahoniowy – jest kolorem czerwono-brązowym – barwa drewna

malachitowy – to bardzo mocno nasycony zielony kolor

malinowy – wyrazisty, ciemny i intensywny róż

marchewkowy – pomarańczowy złamany żółtym

miętowy – jest to jasna zieleń z lekkim podbarwieniem błękitem

miodowy – intensywny żółty z dodatkiem pomarańczu

mleczny – mieszanka kremowego, biało żółtego i śmietankowego

modry – kolor pomiędzy błękitem a intensywnym niebieskim

morelowy – bliski pomarańczowego z lekkim odbiciem różu

morski – powstał przez połączenie niebieskiego i zielonego

niebieski – czysty niebieski

oliwkowy – fuzja ciemnozielonego, ciemnożółtego

orzechowy – żółty złamany jasnym brązowym

perłowy – inaczej kolor masy perłowej

piaskowy – to połączenie jasnego beżu i bardzo jasnego delikatnego różu

pistacjowy – jest kolorem jasnym i delikatnym zielonym

platynowy – to kolor srebrzystobiały

płowy – kolor bladożółty złamany szarością

pomarańczowy – inaczej oranż

popielaty – czysty popiel

purpurowy – fioletowy zmieszany z czerwonym

róż indyjski – powstał przez zmieszanie różowego i brązowego

róż wenecki – mieszanka beżu, różu i jasnego brązu

różowy – wynik rozbielenia koloru czerwonego

rubinowy – nazwa pochodzi od koloru minerału

rudy – jasno czerwono-brązowy

seledynowy – kolor ten to bardzo delikatna i jasna zieleń

słomkowy – to delikatny, lekko zgaszony żółty kolor

siny – jest kolorem niebieskim z przewagą szarości

siwy – to kolor jasny szary

srebrny – jest rozjaśnionym i błyszczącym szarym kolorem

stalowy – to chłodny odcień szarości

stare złoto – to ciemna żółć podbarwiona kolorem siwym

szary – idealnie w połowie pomiędzy białym, a czarnym

szkarłatny – to bardzo ciemny czerwony

szmaragdowy – dokładnie w połowie między morskim a zielonym

śliwkowy – jest fioletem złamanym brązem

trawiasty – to jasna, soczysta zieleń

turkusowy – to kolor niebieskozielony

ugier – jest kolorem jasnobrązowym

umbra – czekoladowy złamany ciemnym żółtym

wiśniowy – zwany też rdzawym

wrzosowy – to jasny fiolet i kolor kwiatu

zieleń butelkowa – to ciemna zieleń z nutą szmaragdowego

zieleń wiosenna – połączenie żółtego i zielonego

zieleń zgniła – bardzo ciemny żółtozielony

zielony – czysta zieleń

złocisty – mocny żółty kolor, złamany jasnobrązowym

złoty – złamany żółty, ma oddawać kolor minerału

żółty – czysty żółty

 

Opracowanie: Wojciech Gośliński

Data publikacji: 30.09.2018